Lesrooster

Ashtanga

Ashtanga Yoga is een dynamische, krachtige, en uitdagende yogavorm, waarbij een vaste reeks houdingen wordt uitgevoerd. Deze ‘asanas’ worden aan elkaar verbonden door vloeiende bewegingen. Ashtanga Yoga is een Vinyasa systeem, waarbij de verwarmende Ujjayi ademhaling wordt gekoppeld aan de bewegingen.

De combinatie van ademhaling (Ujjayi), houdingen (asanas) en kijkrichting (drishti), vragen focus en aanwezigheid. Na verloop van tijd raak je steeds meer vertrouwd met de poses en de volgorde, waardoor je de mogelijkheden binnen elke houding verder kunt verkennen en je aandacht naar binnen kunt richten. Zo ontstaat meditatie in beweging.

Ashtanga Yoga is gericht op het vergroten van kracht en flexibiliteit. Door de intensiteit van de les ga je al snel zweten, waarmee je afvalstoffen uit het lichaam afvoert. In de lessen beoefenen we een deel van de Primary Series, die ook wel yogatherapie wordt genoemd vanwege de helende en reinigende werking. Ashtanga Yoga is voor iedereen die zich graag fysiek inspant. Afhankelijk van je niveau zal de docent je verschillende aanpassingen voor de houdingen geven.

Intro Ashtanga

Een reeks van 6 lessen waarin je kennismaakt met de basisprincipes van Ashtanga yoga en je in een rustig tempo wordt meegenomen door de zonnegroeten en je de staande, zittende en afsluitende houdingen leert. Er is veel aandacht voor techniek en voor het verantwoord en op een veilige manier toewerken naar en uitvoeren van de houdingen en hoe je deze kunt aanpassen binnen jouw fysieke mogelijkheden.  

Ideaal voor wie met Ashtanga yoga wilt beginnen, maar ook voor wie al meer ervaring heeft zijn dit fijne lessen om even terug te gaan naar de basis of die les uit te kiezen waarin net die houding waarvoor jij meer aandacht wilt, wordt behandeld.

Ashtanga Full Primary

In deze 90 minuten durende les beoefenen we alle 72 houdingen van de Primary Series. De nadruk ligt op de flow, de ademhaling en de telling en er is minder ruimte voor verbale instructies. Je kunt aan deze les meedoen als je minimaal 5 Ashtanga lessen hebt gevolgd.

Vinyasa Flow

Vinyasa betekent het synchroniseren van beweging en ademhaling. Tijdens deze lessen beweeg je in een ‘flow’ op het ritme van de ademhaling. De ene houding vloeit over in de andere. De bewegingen zijn dynamisch en gericht op het verlengen en versterken van de spieren. Met steeds een andere serie houdingen is Vinyasa Yoga erg afwisselend. De lessen zijn meestal opgebouwd rond een specifiek thema en er wordt vaak toegewerkt naar een ‘peak pose’. Naast Vinyasa Flow staat er ook Vinyasa Slow Flow en Vinyasa Strong Flow en op het rooster.

Vinyasa Slow Flow

De Slow Flow is een fijne les om je de principes van Vinyasa Flow Yoga eigen te maken. Er is zowel aandacht voor het bewegen op de ademhaling als voor de alignement van de houdingen. Het tempo is rustig en de overgang van de ene houding naar de andere verloopt langzamer dan bij een Flow of Strong Flow. De Slow Flow is een ideale les voor wie begint met yoga, maar ook zeker geschikt voor yogi’s met meer ervaring.

Vinyasa Strong Flow

Deze dynamische lessen zijn gericht op het vergroten van kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Ze zijn qua intensiteit een stuk pittiger dan de Flow en Slow Flow. Met een creatieve serie asanas, word je voorbereid op meer gevorderde houdingen. De Strong Flow is een heerlijke les voor yogi’s die zich graag fysiek inspannen en op zoek zijn naar meer uitdaging.

Hatha

Hatha is een klassieke yogastijl en veel andere stijlen zijn hiervan afgeleid. Het wordt daarom ook wel de ‘moeder’ van alle yogavormen genoemd. De nadruk ligt bij Hatha op het verbinden en in balans brengen van lichaam en geest. De ademhaling speelt hierbij een essentiële rol.

De Hatha Yoga lessen van Evelyn zijn gestoeld op de verdiepende klassieke Hatha Yoga, maar worden regelmatig gelardeerd met een lichte Vinyasa Flow. Er zitten soms wat pittige houdingen tussen, stevige ademoefeningen en meditaties met een wisselend thema of reflectie. Zo is elke les weer anders. De docent kan tijdens de les verschillende opties geven voor wie wat meer of juist wat minder uitdaging zoekt. Dat maakt deze lessen toegankelijk voor iedereen. De les wordt altijd beëindigd met een liggende ontspanning om de verschillende oefeningen die je hebt gedaan in je lichaam te integreren.

Yin

Yin Yoga vraagt om het ontspannen van de spieren en werkt in op de diepere lageren van het lichaam, zoals pezen, banden en bindweefsel. In tegensteling tot spierweefsel reageert bindweefsel traag. Door twee tot vijf minuten (of zelfs nog langer) in hoofdzakelijk zittende en liggende houdingen te blijven, rekt het bindweefsel langzaam op en hydrateert het beter. Zo wordt het soepel en ontstaat er ruimte. Dit is belangrijk omdat bindweefsel de neiging heeft om uit te drogen en stug te worden door ons voornamelijk zittende leven en het natuurlijke proces van het ouder worden.

Door Yin-houdingen worden de meridianen (energiebanen) die door het bindweefsel lopen gestimuleerd. Hierdoor kan de energie er beter doorheen stromen, wat een positief effect heeft op het totale welzijn. Blokkades worden opgeheven, de gezondheid van de organen verbetert, je immuunsysteem wordt versterkt, je voelt je fitter en emotioneel stabieler. Yin yoga kalmeert en geeft een diepe ontspanning. Dit brengt rust in ons drukke en vaak stressvolle leven. Voor wie intensief sport of Yang Yoga beoefent, is Yin Yoga een fijne tegenhanger om in balans te blijven. Yin Yoga is voor iedereen!

Yin Yang

In deze les worden twee yogastijlen (Yin en Yang) samengebracht in één practice. Dynamische houdingen (Yang) worden afgewisseld met verstillende (Yin) poses die langer worden vastgehouden. Een deel van de les draait om het vergroten van spierkracht en flexibiliteit, terwijl het andere deel juist het dieperliggende bindweefsel aanspreekt en je in contact brengt met de stilte in jezelf.

Door Yin en Yang in balans te brengen, zal de energiestroom toenemen, waardoor lichaam en geest in evenwicht komen. Deze les is zowel geschikt voor beginners als voor meer gevorderden.

Pilates

Pilates is een effectieve trainingsmethode voor het hele lichaam, ontwikkeld door Joseph Pilates. De oefeningen op de mat worden met concentratie, precisie en controle uitgevoerd en zijn gericht op het versterken en stretchen van de spieren met als resultaat een krachtig en soepel lichaam. Uitgangspunt hierbij is het centrum van het lichaam (diepe buikspieren, rugspieren, bilspieren en binnenkant dijen), in Pilates 'Powerhouse' genoemd. Iedere beweging begint met het activeren van het Powerhouse en wordt ondersteund door de juiste ademhaling. De pilates lessen zijn voor iedereen, ongeacht leeftijd, geslacht en fitheid!