Lesrooster

Ashtanga

Ashtanga Yoga is een dynamische, krachtige, en uitdagende yogavorm, waarbij een vaste reeks houdingen wordt uitgevoerd. Deze ‘asanas’ worden aan elkaar verbonden door vloeiende bewegingen. Ashtanga Yoga is een Vinyasa systeem, waarbij de verwarmende Ujjayi ademhaling wordt gekoppeld aan de bewegingen.

De combinatie van ademhaling (Ujjayi), houdingen (asanas) en kijkrichting (drishti), vragen focus en aanwezigheid. Na verloop van tijd raak je steeds meer vertrouwd met de poses en de volgorde, waardoor je de mogelijkheden binnen elke houding verder kunt verkennen en je aandacht naar binnen kunt richten. Zo ontstaat meditatie in beweging.

Ashtanga Yoga is gericht op het vergroten van kracht en flexibiliteit. Door de intensiteit van de les ga je al snel zweten, waarmee je afvalstoffen uit het lichaam afvoert. In de lessen beoefenen we een deel van de Primary Series, die ook wel yogatherapie wordt genoemd vanwege de helende en reinigende werking. Ashtanga Yoga is voor iedereen die zich graag fysiek inspant. Afhankelijk van je niveau zal de docent je verschillende aanpassingen voor de houdingen geven.

Ashtanga Basic

Je maakt in deze les kennis met de basisprincipes van Ashtanga Yoga. In een rustig tempo word je meegenomen door de zonnegroeten en staande, zittende en afsluitende houdingen. Er is veel aandacht voor techniek. De docent legt uit hoe je geleidelijk naar een houding kunt toewerken en je krijgt aanwijzingen hoe je deze vervolgens op een verantwoorde manier uitvoert. Het is daarmee een ideale les voor yogi’s die met Ashtanga willen beginnen, maar zeker ook voor de wat meer ervaren beoefenaars die graag even teruggaan naar de basis.

Ashtanga Full Primary

In deze 105 minuten durende les beoefenen we alle 72 houdingen van de Primary Series. De nadruk ligt op de flow, de ademhaling en de telling. Er is minder ruimte voor verbale instructies, waardoor enige ervaring met Ashtanga Yoga gewenst is. 

Vinyasa Flow

Vinyasa betekent het synchroniseren van beweging en ademhaling. Tijdens deze lessen beweeg je in een ‘flow’ op het ritme van de ademhaling. De ene houding vloeit over in de andere. De bewegingen zijn dynamisch en gericht op het verlengen en versterken van de spieren. Met steeds een andere serie houdingen is Vinyasa Yoga erg afwisselend. De lessen zijn meestal opgebouwd rond een specifiek thema en er wordt vaak toegewerkt naar een ‘peak pose’. Naast Vinyasa Flow staat er ook Vinyasa Slow Flow en Vinyasa Strong Flow en op het rooster.

Vinyasa Slow Flow

De Slow Flow is een fijne les om je de principes van Vinyasa Flow Yoga eigen te maken. Er is zowel aandacht voor het bewegen op de ademhaling als voor de alignement van de houdingen. Het tempo is rustig en de overgang van de ene houding naar de andere verloopt langzamer dan bij een Flow of Strong Flow. De Slow Flow is een ideale les voor wie begint met yoga, maar ook zeker geschikt voor yogi’s met meer ervaring.

Vinyasa Strong Flow

Deze dynamische lessen zijn gericht op het vergroten van kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Ze zijn qua intensiteit een stuk pittiger dan de Flow en Slow Flow. Met een creatieve serie asanas, word je voorbereid op meer gevorderde houdingen. De Strong Flow is een heerlijke les voor yogi’s die zich graag fysiek inspannen en op zoek zijn naar meer uitdaging.

Hatha

Hatha is een klassieke yogastijl en veel andere stijlen zijn hiervan afgeleid. Het wordt daarom ook wel de ‘moeder’ van alle yogavormen genoemd. De nadruk ligt bij Hatha op het verbinden en in balans brengen van lichaam en geest. De ademhaling speelt hierbij een essentiële rol.

De Hatha Yoga lessen van Evelyn zijn gestoeld op de verdiepende klassieke Hatha Yoga, maar worden regelmatig gelardeerd met een lichte Vinyasa Flow. Er zitten soms wat pittige houdingen tussen, stevige ademoefeningen en meditaties met een wisselend thema of reflectie. Zo is elke les weer anders. De docent kan tijdens de les verschillende opties geven voor wie wat meer of juist wat minder uitdaging zoekt. Dat maakt deze lessen toegankelijk voor iedereen. De les wordt altijd beëindigd met een liggende ontspanning om de verschillende oefeningen die je hebt gedaan in je lichaam te integreren.

Yin

Yin Yoga vraagt om het ontspannen van de spieren en werkt in op de diepere lageren van het lichaam, zoals pezen, banden en bindweefsel. In tegensteling tot spierweefsel reageert bindweefsel traag. Door twee tot vijf minuten (of zelfs nog langer) in hoofdzakelijk zittende en liggende houdingen te blijven, rekt het bindweefsel langzaam op en hydrateert het beter. Zo wordt het soepel en ontstaat er ruimte. Dit is belangrijk omdat bindweefsel de neiging heeft om uit te drogen en stug te worden door ons voornamelijk zittende leven en het natuurlijke proces van het ouder worden.

Door Yin-houdingen worden de meridianen (energiebanen) die door het bindweefsel lopen gestimuleerd. Hierdoor kan de energie er beter doorheen stromen, wat een positief effect heeft op het totale welzijn. Blokkades worden opgeheven, de gezondheid van de organen verbetert, je immuunsysteem wordt versterkt, je voelt je fitter en emotioneel stabieler. Yin yoga kalmeert en geeft een diepe ontspanning. Dit brengt rust in ons drukke en vaak stressvolle leven. Voor wie intensief sport of Yang Yoga beoefent, is Yin Yoga een fijne tegenhanger om in balans te blijven. Yin Yoga is voor iedereen!

Yin Yang

In deze les worden twee yogastijlen (Yin en Yang) samengebracht in één practice. Dynamische houdingen (Yang) worden afgewisseld met verstillende (Yin) poses die langer worden vastgehouden. Een deel van de les draait om het vergroten van spierkracht en flexibiliteit, terwijl het andere deel juist het dieperliggende bindweefsel aanspreekt en je in contact brengt met de stilte in jezelf.

Door Yin en Yang in balans te brengen, zal de energiestroom toenemen, waardoor lichaam en geest in evenwicht komen. Deze les is zowel geschikt voor beginners als voor meer gevorderden.

Restorative Yoga

Deze zachte vorm van yoga is gericht op totale ontspanning. De veelal zittende en liggende houdingen worden langere tijd aangehouden, zodat je energie de kans krijgt om te herstellen. Door het lichaam te ondersteunen met hulpmiddelen, zoals bolsters, kussens en dekens worden de houdingen extra comfortabel gemaakt. Zo kun je volledig loslaten in iedere pose.

Met behulp van bewuste ademhaling en meditatie wordt het lichaam in staat gesteld zelfs de diepste spanningslagen los te laten en op deze manier wordt een ontspanningsreactie in het gehele lichaam én de geest in werking gezet. Restorative yoga is voor iedereen die op zoek is naar een diepe fysieke en mentale ontspanning.

Yoga, Meditatie en Mindfulness

Souplesse in lichaam én geest. In deze gevarieerde les combineren we yogahoudingen met oefeningen in meditatie en mindfulness. Elke les bevat een aantal staande, zittende of liggende yogahoudingen die gericht zijn op de mogelijkheden en beperkingen van jouw lichaam. We besteden aandacht aan de juiste lijnen met ondersteuning van hulpmiddelen waar nodig.

Bij de meditatie en mindfulness gebruiken we verschillende technieken, zoals ademhaling, ontspanning, visualisaties, concentratie en muziek. Hoewel de lessen er altijd anders uitzien, brengen ze altijd ruimte in je lichaam en een heerlijke ontspanning in je hoofd. Ervaring met yoga, meditatie of mindfulness is niet nodig om deze les te volgen.